Vote Earth! - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Seline Meijer - WaarBenJij.nu Vote Earth! - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Seline Meijer - WaarBenJij.nu

Vote Earth!

Door: Seline

Blijf op de hoogte en volg Seline

13 December 2009 | Denemarken, Kopenhagen

Er hangt hier iets bijzonders in de lucht in Kopenhagen. De sfeer begint hier nu duidelijk te veranderen. De afgelopen week is er in het conferentiecentrum druk vergaderd door onderhandelaars die hun land vertegenwoordigen op de klimaattop. Ik moet zeggen dat dit proces niet helemaal eerlijk verloopt als je ziet hoe de verhoudingen in het aantal onderhandelaars liggen: hoe kan een kleine eilandstaat zoals Grenada met 17 onderhandelaars ooit de 600 onderhandelaars van de Verenigde Staten overtuigen? Dit weekend zijn de Ministers van Milieu aangekomen in Kopenhagen die nu het stokje van de onderhandelaars overnemen. Zij moeten nu gaan proberen om het eens te worden in de getallen in de overeenkomst, en dit zal nog een hele uitdaging worden. In de loop van de week komen ook de regeringleiders naar Kopenhagen, dan wordt het helemaal spannend hier!

Ik ben volop aan het genieten van de conferentie. Ik vind het enerverend en inspirerend om hier rond te lopen en mijn steentje bij te dragen. Ik besteed het grootste deel van mijn dagen met het helpen van mijn collega’s bij het WWF. We proberen zoveel mogelijk vergaderingen met ministers en regeringsleiders te regelen voor onze CEO. Dus ik ben bezig met het printen en versturen van brieven, het schrijven van notities over de landen die onze CEO gaat ontmoeten met gesprekspunten, het coördineren van de agenda van de CEO, en soms zelfs hele praktische dingen als het regelen van zijn lunch en hem van zijn vergaderingen naar de taxi brengen. Ik krijg zo een heel erg goed beeld van wat een organisatie als het WWF doet hier bij de onderhandelingen. Wel betekent dit dat ik op sommige dagen het delegatie kantoor van het WWF in het conferentie centrum haast niet uitkom en daardoor niet volg wat er nou eigenlijk in de onderhandelingen gebeurt, heel gek als je wel midden in de conferentie zit. Wanneer het even kan dan piep ik er tussenuit en probeer ik ook wat onderhandelsessies die open zijn voor NGOs bij te wonen, naar een side event te gaan (ik heb Wangari Maathai horen spreken donderdag, ZO cool!!) en ik ben zelfs met mijn collega naar een klimaatconcert geweest vorige week (Shaggy zijn geweldige hit 'mr. boombastic' ten gehore zien brengen in het stadion van Kopenhagen had ik toch niet willen missen ;)).

Vandaag was het conferentie centrum gesloten voor alle NGOs (die zijn hier als observeerder-organisaties bij de onderhandelingen aanwezig, wij onderhandelen dus niet zelf mee maar houden het proces wel in de gaten zodat de onderhandelingen transparant blijven en daarnaast proberen we natuurlijk ook te lobbyen bij de onderhandelaars en ministers voor een sterke klimaatovereenkomst). Eigenlijk wel heel fijn om een beetje te kunnen uitslapen en een keertje Kopenhagen bij daglicht te kunnen bewonderen (dat was er in de afgelopen week nog niet van gekomen). Ik ben vandaag met mijn baas Susan mee geweest met het doorlopen van het ‘Earth Hour’ evenement wat het WWF hier aanstaande woensdag organiseert. Dit is een heel groot evenement waarbij hier in Kopenhagen de lichten voor één uur uitgaan om aandacht te vragen voor het klimaatprobleem. Mijn baas Susan heeft nu geregeld dat Ban Ki-Moon bij ons evenement aanwezig zal zijn, een zeer geweldige prestatie, en vandaag hebben we met zijn security mensen doorgelopen hoe het dan allemaal zal verlopen deze avond. Onze CEO houdt dan een speech op het grote plein hier in het centrum van de stad (en ik help ook weer mee met het schrijven van zijn speech) en zal dan een zilveren ‘orb’ overhandigen aan Ban Ki-Moon. Deze orb is een kleine wereldbol die allen stemmen van mensen die hun stem hebben uitgebracht voor ‘Vote Earth’ bevat en met de trein vanuit Kyoto naar Kopenhagen is gereisd. De orb staat symbool voor alle mensen die hebben gekozen voor ‘Earth’ en daarmee de wens voor een sterk klimaatverdrag uitspreken.

Je kunt nog steeds online je stem uitbrengen voor ‘Vote Earth’ en deze zullen dan nog op de orb die Ban woensdag in ontvangst zal nemen terecht komen. Ik heb al gestemd, en bij deze wil ik iedereen graag oproepen om de klimaatonderhandelingen te steunen en ook je stem uit te brengen op: http://www.earthhour.org/

Bedankt!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Seline

Ik heb meegedaan aan het WWF Youth Volunteer Programme, waarvoor ik van september tot december 2009 als vrijwilliger heb gewerkt in het 'Hot House' bij WWF International in Gland, Zwitserland. Hier heb ik gewerkt aan de voorbereidingen van de klimaattop van de Verenigde Naties die in december 2009 in Kopenhagen gehouden werd.

Actief sinds 06 Mei 2010
Verslag gelezen: 214
Totaal aantal bezoekers 18785

Voorgaande reizen:

02 September 2009 - 27 Maart 2010

Werken voor WWF in Zwitserland

Landen bezocht: