Dit gaat niet de goede kant op.. - Reisverslag uit Gland, Zwitserland van Seline Meijer - WaarBenJij.nu Dit gaat niet de goede kant op.. - Reisverslag uit Gland, Zwitserland van Seline Meijer - WaarBenJij.nu

Dit gaat niet de goede kant op..

Door: Seline

Blijf op de hoogte en volg Seline

30 Oktober 2009 | Zwitserland, Gland

Zoals jullie misschien wel hebben meegekregen gaat het niet de goede kant op met de klimaatonderhandelingen. De afgelopen twee weken zijn er steeds meer belangrijke mensen geweest die tegenover de media hebben verklaard dat een verdrag in Kopenhagen er waarschijnlijk niet in zit. Zo hebben de secretaris van het UNFCCC, de minister president van Denemarken, Noorwegen, Canada en zelfs onze eigen Wouter Bos gezegd dat ze denken dat een overeenkomst en een bindend verdrag niet haalbaar zullen zijn. Hier zijn wij bij het WWF natuurlijk helemaal niet blij mee, want met deze verklaringen schieten we natuurlijk niks op. Sterker nog, door nu al te zeggen dat een verdrag er toch niet gaat komen proberen landen zich nu alvast in te dekken voor een teleurstelling straks in Kopenhagen. Met nog 5 weken te gaan voordat de klimaattop van start gaat, proberen we dus nog te redden wat er te redden valt.

Dit betekent dat we een paar erg drukke weken achter de rug hebben bij het WWF. Toen deze eerste verklaringen in het nieuws kwamen ging er bij ons een grote alarmbel af, en zijn we gaan nadenken over hoe we hier mee om gaan. Het WWF heeft op verschillende manieren druk gezet op ministers en staatshoofden om juist te verklaren dat ze wél een klimaatverdrag willen. Wij zijn bang dat het resultaat van Kopenhagen een verklaring wordt van ministers die het eens zijn dat klimaatverandering heel belangrijk is en er iets aan moet gebeuren, maar dat de daadwerkelijke afspraken over wie wat doet en wanneer weer zullen worden uitgesteld. Afgezien van het feit dat dit natuurlijk geen goed nieuws is, gaf het wel weer een nieuwe draai aan de dingen op kantoor. Ik besef steeds meer hoe invloedrijk het WWF is, zo mochten we een paar dagen geleden bijvoorbeeld meeluisteren naar een conference-call waarbij ook Al Gore, Tony Blair en Yvo de Boer (secretaris UNFCCC) aan de lijn waren. Dat maak je niet iedere dag mee!

Naast alle drukke bezigheden omtrent deze laatste ontwikkelingen binnen de klimaatonderhandelingen hadden we ook nog andere belangrijke dingen te doen. Zo was er deze week een congres hier bij het WWF in Zwitserland waarbij alle CEOs en directeuren van alle WWF kantoren van over de hele wereld naar International kwamen voor een soort leiderschapscongres. En nu was het zo dat de ‘leider’ van het klimaatprogramma (en dus onze directe baas) hierbij ook aanwezig was en invulling zou geven aan een van de diners tijdens dit congres. Dit diner stond natuurlijk in het teken van de klimaatonderhandelingen en de rol van het WWF daarin. Nu heeft ons team deze avond meegeholpen te organiseren en wij waren dus ook aanwezig om aan de CEOs uit te leggen waar wij precies mee bezig zijn en ze te vragen of zij zich ook nog allemaal in te zetten in hun land om hun staatshoofden te overtuigen van het belang van een sterk klimaatverdrag. Dus ik zat gister aan tafel bij 7 CEOs en het was mijn taak het gesprek een beetje te leiden en met z’n allen te praten over de onderhandelingen en wat het WWF nog kon doen. Het was best spannend, maar uiteindelijk ook een hele leuk avond. En natuurlijk een bijzondere kans om al deze hoogste WWF mensen te kunnen ontmoeten!

Ook heb ik inmiddels mijn tickets gekocht om naar Kopenhagen te zijn, jawel ik zal bij de klimaattop aanwezig zijn. En, ik ga met de trein! Het is natuurlijk niet stijlvol om bij een klimaattop met het vliegtuig aan te komen, dus neem ik vanuit Zwitserland de nachttrein naar Kopenhagen. Daar zal ik de gehele 2 weken bij de conferentie aanwezig zijn samen met mijn baas en collega. Ik ben heel benieuwd hoe dat zal worden!


Gelukkig heb ik naast de vele tijd die ik doorbreng bij het WWF (mijn dagen zijn gemiddeld langer dan 10 uur op kantoor, en dit zal niet veel korter worden hoe dichter wij op Kopenhagen komen) ook nog tijd voor leuke dingen. Laatst was Bianca hier een weekend op bezoek en hebben we prachtig gewandeld in de Jura, hebben we gekaasfondued (geen verassing) en zijn we naar de thermen geweest, waar we lekker in natuurlijk verwarmde baden met uitzicht op de bergen hebben gedobberd. Dat was heerlijk!

Ik hou jullie op de hoogte!

A bientôt!
Seline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Seline

Ik heb meegedaan aan het WWF Youth Volunteer Programme, waarvoor ik van september tot december 2009 als vrijwilliger heb gewerkt in het 'Hot House' bij WWF International in Gland, Zwitserland. Hier heb ik gewerkt aan de voorbereidingen van de klimaattop van de Verenigde Naties die in december 2009 in Kopenhagen gehouden werd.

Actief sinds 06 Mei 2010
Verslag gelezen: 230
Totaal aantal bezoekers 18791

Voorgaande reizen:

02 September 2009 - 27 Maart 2010

Werken voor WWF in Zwitserland

Landen bezocht: