Een heerlijke nazomer - Reisverslag uit Gland, Zwitserland van Seline Meijer - WaarBenJij.nu Een heerlijke nazomer - Reisverslag uit Gland, Zwitserland van Seline Meijer - WaarBenJij.nu

Een heerlijke nazomer

Door: Seline

Blijf op de hoogte en volg Seline

29 September 2009 | Zwitserland, Gland

Bonjour à tous!

We hebben hier in Zwitserland de afgelopen weken mogen genieten van een heerlijke nazomer. Het weer is nog steeds heel zacht en zonnig, en dat is heerlijk. Ik heb de afgelopen weekenden (en het weer) goed benut en veel uitstapjes gemaakt. Zo heb ik dit weekend een hele mooie wandeling gemaakt door de wijngaarden van Lavaux, een gebied ten oosten van de stad Lausanne en een Unesco World Heritage gebied sinds 2007. Het was een prachtige wandeling langs kleine dorpjes, dwars door wijngaarden en op sommige stukken langs de kant van het meer, heel mooi. Ook ben ik naar Lausanne geweest, een gezellige mix van een mooi oud centrum met een levendige studentenstad, heel leuk. En uiteraard heb ik Geneve bezocht, mooi gelegen aan het meer en vol met winkels, restaurantjes en een interessante mix van mensen. Ik had het eerlijk gezegd niet verwacht maar ik begin langzaam maar zeker steeds meer verliefd te worden op dit gebied. Hoe meer ik ontdek, hoe enthousiaster ik word. Er is hier zoveel moois te zien en te doen, ik kan het iedereen aanraden deze streek een keer te bezoeken, zeker de moeite waard.

Ik heb het dus goed naar mijn zin hier. Zwitserland bevalt ontzettend goed, en ik ben ook helemaal blij met mijn kamer in Rolle. Rolle is schattig, klein en rustig, en heeft precies alles wat ik nodig heb. Wanneer ik na een lange dag op kantoor thuis kom, ga ik eerst lekker koken in mijn kleine keukentje, en als ik niet te laat thuis ben gekomen en het weer is nog lekker ga ik lekker buiten op het terras in de tuin mijn eten opeten. Ik moet het hier doen zonder de moderne gemakken zoals internet of televisie, wat op zich wel helemaal past in de sfeer van dit ouderwetse huis (af en toe heb ik het idee alsof ik in een antiekwinkel woon). Soms is het wel onhandig en ongezellig, maar ergens is het ook wel bevrijdend. Ik ben weer helemaal aan het ouderwetse boeken-lezen geslagen, en realiseer me weer hoe heerlijk dat is. Ook doe ik mij volop tegoed aan een aantal BBC series op DVD die ik nop op de valreep in Engeland op de kop had getikt, en ga ik helemaal op in Charles Dickens, Jane Austen en Elisabeth Gaskell. Lekker een kop thee en heerlijke Zwitserse chocolade erbij en wat wil je nog meer? Ik kan er echt van genieten.

Op het werk gaat het nog steeds goed. Mijn baas en collega zijn inmiddels weer terug uit New York, wat overigens een groot succes was. Ons team heeft in anderhalve week tijd gesproken met de afgevaardigden van meer dan 100 landen, en ze hebben in New York dan ook gemiddeld 20 uur per dag gewerkt. En we hebben daarmee een heel goede indruk gemaakt bij de WWF baas, en bij een aantal andere hoge piefen binnen WWF, en daar zijn we heel blij mee. Deze week begint de laatste ronde van formele onderhandelingen over het nieuwe klimaatverdrag vóór Kopenhagen, in Bangkok. En we zijn dus heel benieuwd wat hier allemaal besproken en toegezegd zal worden. Het is interessant om te horen hoe een aantal mensen die al veel langer in dit ‘vak’ zitten, en die de onderhandelingen van dichtbij meemaken, tegen de kwestie aankijken. Er wordt een hoop besproken achter gesloten deuren, wat niet in de media komt en waar ik dan ook nooit eerder over gehoord en nagedacht heb. Aan de ene kant besef ik steeds meer hoe complex het klimaatprobleem en deze onderhandelingen zijn, en ergens maakt dat me pessimistisch voor Kopenhagen. Maar aan de andere kant geeft het ook een goed inzicht in de politiek waarmee dit allemaal gepaard gaat, en geeft het ook hoop om te zien dat sommige landen en mensen zich wel ontzettend inspannen en het geeft ook ideeën over hoe we dan wel invloed kunnen uitoefenen. Het is nu aan ons om een ambitieus klimaatverdrag na te streven, maar tegelijkertijd realistisch te zijn en onze achterban bij WWF niet te moeten teleurstellen als waar wij voor werken niet lukt (omdat onze doelen te hoog gegrepen zijn). Hoe dichter we tegen Kopenhagen aan komen, hoe drukker wij het krijgen. Ik vind het nog steeds hartstikke leuk en spannend om hier aan mee te werken, ook al is het soms stressvol en maak ik lange dagen. Ik leer ontzettend veel.

Terwijl ik geniet van het laatste staartje van de zomer hier in Zwitserland kijk ik langzaam al uit naar de herfst en ik ben benieuwd wat dit seizoen zal brengen.

A bientôt,
Seline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Seline

Ik heb meegedaan aan het WWF Youth Volunteer Programme, waarvoor ik van september tot december 2009 als vrijwilliger heb gewerkt in het 'Hot House' bij WWF International in Gland, Zwitserland. Hier heb ik gewerkt aan de voorbereidingen van de klimaattop van de Verenigde Naties die in december 2009 in Kopenhagen gehouden werd.

Actief sinds 06 Mei 2010
Verslag gelezen: 233
Totaal aantal bezoekers 18754

Voorgaande reizen:

02 September 2009 - 27 Maart 2010

Werken voor WWF in Zwitserland

Landen bezocht: