Een dag bij het WWF - Reisverslag uit Gland, Zwitserland van Seline Meijer - WaarBenJij.nu Een dag bij het WWF - Reisverslag uit Gland, Zwitserland van Seline Meijer - WaarBenJij.nu

Een dag bij het WWF

Door: Seline

Blijf op de hoogte en volg Seline

17 September 2009 | Zwitserland, Gland

Bonjour!

Ik zal beginnen eens wat meer de vertellen over mijn werk voor het WWF hier in Zwitserland door een beschrijving te geven van een doorsnee dag. Wanneer ik ’s ochtends het huis verlaat om naar het kantoor te gaan, ga ik eerst nog even langs een van de vele bakkertjes hier in de straat en koop ik een lekker vers croissantje als ontbijt. Vervolgens spring ik op de trein en 3 minuten later stap ik al weer uit in Gland, waar het internationale hoofdkantoor van het WWF zich bevindt. Ik zie de welbekende panda al tegemoet wanneer ik het kantoor binnenstap, waarbij ik vriendelijk door bekende (en onbekende) mensen wordt begroet, ‘bonjour!’. Ik stap het Hot House binnen, de afdeling waar ik werk. Mijn collega’s zijn er meestal al en hard aan het werk. Het eerste wat ik ’s ochtends doe is voor mijn baas Susan een overzicht maken van de belangrijkste nieuwsberichten van de dag: dus ik bezoek alle websites van de belangrijkste kranten wereldwijd, van de Washington Post, de New York Times, de Gardian, de South China Morning Post, tot de Indian Times, de Jakarta Post en de Moscow Times, op zoek naar recente berichtgeving omtrent klimaatverandering en dan met name hoe de politiek in dat betreffende land tegen deze kwestie aan kijkt. Daarnaast zijn we ook continu op zoek naar mogelijkheden om de politiek te beïnvloeden. Op dit moment is er in New York de United Nations (VN) General Assembly aan de gang, en de komende weken worden er verschillende ‘high-level’ vergaderingen gehouden waarbij allerlei belangrijke staatshoofden bijeen komen om belangrijke mondiale kwesties te bespreken. Dat is voor ons dus een perfecte gelegenheid om invloed uit te oefenen en staatshoofden en belangrijke ministers te spreken te krijgen en ze de noodzaak van een sterk klimaatverdrag in Kopenhagen in december uit te leggen. Mijn baas Susan en collega Tania zitten nu dan ook in New York om dit allemaal op de voet te volgen. En wij worden er ook nauw bij betrokken.

Zo kreeg ik vandaag de volgende opdracht van mijn baas Susan: “we hebben zojuist een aantal ontmoetingen geregeld voor de grote WWF baas Jim met een aantal staatshoofden en ministers van belangrijke landen hier in New York en over een paar dagen ontmoet hij de minister van milieu van Indonesië dus stel daarvoor een document op met ‘talking points’ waar hij het dan met die minister over gaat hebben”. Aaahh! Moet ik gaan bedenken wat de hoogste baas van het WWF gaat bespreken met een van de belangrijkste ministers van Indonesië?? Ja dus, maar veel tijd om hier bij stil te staan is er niet, want dan komt de volgende email binnen: we hebben ook afspraken bevestigd met de delegaties van Frankrijk, Duitsland, Singapore, Pakistan, Australië en de Marshall Islands, dus daar moeten we ook talking points voor hebben. Goed, dat wordt dus flink aan de slag gaan.. Ik kon nog behoorlijk goed verzinnen waar Jim het met de minister uit Indonesië over kon hebben, maar voor de Marshall Islands vond ik het toch een stuk moeilijker. Klimaatverandering is voor de Marshall Islands een behoorlijk belangrijke kwestie: aangezien het grootste deel van het land van deze eilandengroep minder dan 2 meter boven de zeespiegel uitsteken lopen ze een grote kans als land letterlijk en figuurlijk ten onder te gaan door de stijging van de zeespiegel!! Dus het belang van een sterk klimaatverdrag hoeven we aan de president van de Marshall Islands niet echt uit te leggen.. Het is heel interessant en uitdagend om hiermee aan de slag te gaan, en alles gaat in een heel rap tempo en er gebeuren continu nieuwe dingen: items in het nieuws waar we op moeten reageren (‘Japan heeft net bekend gemaakt dat het zich wil vastleggen aan lagere emissie reducties in Kopenhagen’) of opdrachten van hogere WWF bazen waar we iets voor moeten doen (‘Jim moet morgen een filmpje schieten wat wordt getoond aan de staatshoofden die aanwezig zijn in New York volgende week, bedenk daarvoor een script’), heel spannend allemaal. De dag is met al deze drukke dingen dan ook zo omgevlogen, en stiekem kijk ik aan het eind van de dag al weer uit naar de volgende dag waar ik weer verder kan met de dingen die ik niet af heb gekregen en ik benieuwd ben wat voor spannends er dan weer voorbij komt.

Zo zijn mijn afgelopen 2 weken dan ook heel erg snel voorbij gevlogen. Ik ben inmiddels verhuisd naar mijn eigen plekje, en dat is erg fijn. Ik zit in een heel mooi oud huis in het centrum van het kleine plaatsje Rolle. Mijn kamer is werkelijk prachtig. Als je hier binnen komt dan is het net alsof je een eeuw terug gaat in de tijd. De inrichting is heel ouderwets, het is net of ik in een museum woon. Ik heb een grote kamer en mijn eigen badkamer, en die is ook al zo klassiek mooi. Daarbij heb ik ook nog eens uitzicht op het kasteel van Rolle en het meer van Geneve, niet verkeerd. Dat heeft het WWF goed voor mij geregeld! De foto’s zeggen denk ik meer dan mijn beschrijving… Ik wil proberen in de weekenden zoveel mogelijk van de omgeving te zien. Afgelopen weekend ben ik vanaf Rolle met de boot het meer van Geneve over gegaan naar de andere kant, en was ik ineens in Frankrijk! Daar heb ik een middag rondgewandeld door de dorpjes Yvoire en Nernier, 2 kleine, gezellige, middeleeuwse dorpjes met allemaal leuke winkeltjes en restaurantjes. Gelukkig had ik ook nog wat euro’s in mijn portemonnee (want Zwitserland doet daar niet aan mee, die heeft nog gewoon Zwitserse franken) en kon ik mijzelf trakteren op een heerlijke crêpe. De bootreis was overigens ook heel erg leuk, ze gebruiken hier van die ouderwetse stoomboten die verdacht veel doen denken aan de pakjesboot van Sinterklaas, hihi .

Vanavond ga ik uit eten in Bern met een groep Zwitserse mensen die in de afgelopen paar jaar ook allemaal bij het WWF als vrijwilliger aan de slag zijn geweest. Georganiseerd door het WWF zodat wij elkaar eens kunnen ontmoeten en ervaringen kunnen uitwisselen. Dat wordt vast heel leuk. Ik vind het tot nu toe superleuk hier en ik leer echt een heleboel bij het WWF, en deze plek is echt heel erg leuk om te wonen. Ik heb het dus weer goed getroffen!

A bientôt,
Seline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Seline

Ik heb meegedaan aan het WWF Youth Volunteer Programme, waarvoor ik van september tot december 2009 als vrijwilliger heb gewerkt in het 'Hot House' bij WWF International in Gland, Zwitserland. Hier heb ik gewerkt aan de voorbereidingen van de klimaattop van de Verenigde Naties die in december 2009 in Kopenhagen gehouden werd.

Actief sinds 06 Mei 2010
Verslag gelezen: 304
Totaal aantal bezoekers 18783

Voorgaande reizen:

02 September 2009 - 27 Maart 2010

Werken voor WWF in Zwitserland

Landen bezocht: