Aan de slag voor het Wereld Natuur Fonds - Reisverslag uit Gland, Zwitserland van Seline Meijer - WaarBenJij.nu Aan de slag voor het Wereld Natuur Fonds - Reisverslag uit Gland, Zwitserland van Seline Meijer - WaarBenJij.nu

Aan de slag voor het Wereld Natuur Fonds

Door: Seline

Blijf op de hoogte en volg Seline

06 September 2009 | Zwitserland, Gland

Bonjour!!

Ik zit in Zwitserland! Afgelopen woensdag ben ik deze kant op gegaan, na het afronden van mijn masteropleiding in Oxford ben ik meteen op het vliegtuig gesprongen richting Geneve. Het was nog een heel gedoe om al mijn spullen mee te krijgen, met veel moeite kreeg ik alles in mijn koffer en die was zo veel te zwaar dat British Airways hem bijna niet wilde meenemen. Om nog maar niet te spreken van mijn handbagage, die was zo zwaar dat ik het haast zelf niet kon dragen (die hebben ze gelukkig niet gewogen en de extra tas werd tot mijn vreugde over het hoofd gezien, hihi ).

Ik ga hier voor 3 maanden werken voor het internationale hoofdkantoor van het Wereld Natuur Fonds (WWF International), wat zich bevindt in het kleine plaatsje Gland, niet ver van Geneve in het franstalige deel van Zwitserland. Hier ga ik aan de slag binnen het ‘Hot House’, een unit die tijdelijk is opgezet om zich in te zetten voor een sterk klimaatverdrag wat (hopelijk) deze december in Kopenhagen zal worden getekend wanneer alle landen bijeen komen voor de grote klimaatconferentie van de Verenigde Naties. Het Hot House probeert om de verschillende staatshoofden te overtuigen van de noodzaak voor het tekenen van een sterk verdrag waarbij alle landen zich vast leggen om een groot deel van de CO2 uitstoot terug te dringen. Wij proberen dus met een goede argumentatie te komen waarom het belangrijk is dat dit verdrag er komt, en dan gaat het niet alleen om de redenen die te maken hebben met milieu en natuur, maar we proberen te laten zien dat dit noodzakelijk is voor een goede economie, de nationale veiligheid, gezondheidszorg, etc. De ministers van milieu hoeven we immers niet meer te overtuigen, het gaat erom dat we de staatshoofden en ministers van financiën en defensie aan “onze kant” krijgen. Een aantal landen hebben hierbij prioriteit, dit zijn de landen waarvan wij verwachten dat ze de deal kunnen maken of breken (denk aan India, China, Japan, Canada, Zuid-Afrika, Frankrijk, etc). Wij proberen uit te vinden wat de staatshoofden en belangrijke ministers van deze landen de komende maanden doen, waar en wanneer ze elkaar ontmoeten, en hoe wij ze kunnen beïnvloeden. Het is ontzettend interessant en spannend om hier aan mee te werken, en ik weet dan ook zeker dat ik een hele hoop ga leren hier. We werken met z’n 5en in het Hot House, en mijn collega’s zijn allemaal nog vrij jong en heel aardig. De eerste dagen op kantoor waren meteen al erg druk, er waren diverse vergaderingen, conference calls waarbij er meer dan 10 mensen op de lijn hingen van over de hele wereld, en deadlines die gehaald moeten worden. Heel spannend allemaal.

Ik logeer op dit moment bij de mevrouw van het WWF die het vrijwilligersprogramma waar ik onder val coördineert (jaja, ik krijg helaas geen salaris voor al mijn inspanningen, maar wel een vergoeding voor mijn levensonderhoud en daar ben ik al heel blij mee!). Zij woont met haar man in het schattige kleine plaatsje Rolle, aan het meer van Geneve en slechts 8 km van Gland. Ze hebben een heel mooi en leuk huisje vlak aan het water, en hier logeer ik tot volgende week, dan krijg ik mijn eigen kamer, ook hier in Rolle. Dit weekend was heerlijk, ik kon eindelijk lekker uitrusten en van het laatste beetje zomer genieten. Zaterdag heb ik lekker lui gedaan, en heb ik hier langs het meer gewandeld, Rolle verkend, en uitgebreid geluncht met mijn gastheer en vrouw in hun tuin in het zonnetje. Vandaag heb ik een wandeling gemaakt in de omgeving van Rolle, en heb ik nog wat kleine andere dorpjes aangedaan. Ik wandelde tussen de wijngaarden en de schattige huisjes over kleine weggetjes, met uitkijk op het meer en daarachter de Alpen. Het is hier echt ontzettend mooi. Ik voelde me zo gelukkig dat ik hier ben en de kans heb gekregen om 3 maanden aan de slag te gaan voor het WWF. Ik ben van plan mijn weekenden goed te besteden en veel van de mooie omgeving en het land te bekijken.

Tot nu toe dus allemaal positieve indrukken, en ik heb heel veel zin in de komende 3 maanden. Ik zal jullie via deze site weer op de hoogte houden van mijn ervaringen.

A bientôt,
Seline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Seline

Ik heb meegedaan aan het WWF Youth Volunteer Programme, waarvoor ik van september tot december 2009 als vrijwilliger heb gewerkt in het 'Hot House' bij WWF International in Gland, Zwitserland. Hier heb ik gewerkt aan de voorbereidingen van de klimaattop van de Verenigde Naties die in december 2009 in Kopenhagen gehouden werd.

Actief sinds 06 Mei 2010
Verslag gelezen: 236
Totaal aantal bezoekers 18787

Voorgaande reizen:

02 September 2009 - 27 Maart 2010

Werken voor WWF in Zwitserland

Landen bezocht: